fredag 29 maj 2009

Virkad mössa


Det här mönstret fick jag av min svärmor som hittat det i Land. Eftersom texten i Land tydligt sa att de fått det från en kvinna på gatan i New York, känner jag mig inte dålig som delar med mig. Jag har fått så mycket positiva kommentarer på den här mössan och det är en av mina personliga favoriter!

Välj ut 5-8 garner.
Min är gjord med 5 stycken. 2 röda, 1 rött med lite glitter i, 1 rosa och 1 vinrött. Mössan virkas sedan med alla garner tillsammans.

Välj sedan en virknål som passar till den tjocklek som alla garner bildar. Man får prova sig fram. Jag använde virknål nr 9.

Virka 3 lm och fäst ihop till en ring med en sm Virka fm runt, runt och öka lite på varje varv så att arbetet blir platt. Min platta blev inte platt utan fick en liten topp längst upp. Jag behöll det för att jag tyckte att det blev snyggt.

När plattan mäter ca 16 cm i diameter slutar du öka (jag har ett stort huvud så jag gjorde min platta 18 cm).

Fortsätt att virka runt runt tills arbetet når till öronsnibben. Byt till ett garn i en annan färg. Jag valde svart, med lika många trådar. Virka ett varv och avsluta sedan. Fäst alla lösa trådar.

Virka en blomma och sy fast den på mössans sida. Jag gjorde en blomma med ett hjul i mitten
och tre lager blomblad. Sedan sydde jag fast pärlor i hjulets hål. Så här virkas en sådan blomma.

Virka 4 lm och fäst ihop dem med 1 sm.
Varv 1 : virka 3 lm och sedan *1 st, 1 lm* om ringen. Upprepa det mellan stjärnorna fyra gånger. Avsluta med 1 sm i 2:a lm från början på varvet.
Varv 2: * 3 lm, 1 sm i nästan lm * upprepa 5 ggr och avsluta med 3 lm och 1 sm i första lm från
början på varvet. Det ska nu finnas sex bågar.
Varv 3 : 1 lm. Virka sedan i varje båge så här: 1 fm, 2 st, 1 lm, 1 fm.
Varv 4: Vänd arbetet. *Virka 1 sm om sm från 2:a varvet och sedan 5 lm* upprepa 6 ggr och
avsluta med 1 sm i första sm från början på v. Du ska nu ha 6 bågar.
Varv 5 : 1 lm. Virka sedan i varje båge så här: 1 fm, 1 lm, 2 st, 1 dst, 2 st, 1 lm, 1 fm.
Varv 6 : *1 sm om 1:a sm från 4:e varvet och sedan 6 lm*, upprepa 6 ggr och avsluta med 1
sm i första sm från början på varvet. Du ska nu ha 6 bågar.
Varv 7 : 1 lm. Virka sedan i varje båge: 1 fm, 1 lm, 2 st, 1 dst, 2 st, 1 lm, 1 fm. Klipp tråden och fäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar