måndag 29 juni 2009

Liten handväska

Fin liten väska som passar perfekt till sommarpartyt!



Garn: Bomullsgarn, två färger. Två nystan av den mörkare färgen och ett halvt av den andra.
Nål: Som passar till garnet, jag har använt nål 3.

Mönster: 1 stl och 1 fm i samma maska, hoppa över en.

Virka 42 lm med den mörka färgen. Börja i 3:e maskan. Virka mönster runt hela. Alltså, istället för att vända när du kommer till slutet på raden virkar du på andra sidan luftmaskorna.
Virka runt, runt tills arbetet mäter 15 cm, byt till ljusblått garn. Virka 3 varv ljusblått och byt sedan tillbaka till mörkblått.
Virka 5 varv till.
Avsluta med en sm.

Handtag
Virka 71 lm. Gör en fm i 2:a maskan. Vänd med 1 lm. Virka 6 varv. Klipp tråden och dra igenom. Virka ett handtag till.

Blomma
Virka 4 lm och fäst ihop dem med 1 sm.
Varv 1 : virka 3 lm och sedan *1 st, 1 lm* om ringen. Upprepa det mellan stjärnorna fyra gånger. Avsluta med 1 sm i 2:a lm från början på varvet. Du har ett hjul med 5 ekrar.Varv 2: * 3 lm, 1 sm i nästan lm * upprepa 5 ggr och avsluta med 3 lm och 1 sm i första lm från början på varvet. Det ska nu finnas sex bågar.
Varv 3 : Byt färg lm. Virka sedan i varje båge så här: 1 fm, 2 st, 1 lm, 1 fm.
Varv 4: Vänd arbetet. *Virka 1 sm om sm från 2:a varvet och sedan 5 lm* upprepa 6 ggr och avsluta med 1 sm i första sm från början på v. Du ska nu ha 6 bågar.
Varv 5 : Byt färg. 1 lm. Virka sedan i varje båge så här: 1 fm, 1 lm, 2 st, 1 dst, 2 st, 1 lm, 1 fm.
Varv 6 : *1 sm om 1:a sm från 4:e varvet och sedan 6 lm*, upprepa 6 ggr och avsluta med 1 sm i första sm från början på varvet. Du ska nu ha 6 bågar.
Varv 7 : Byt färg. 1 lm. Virka sedan i varje båge: 1 fm, 1 lm, 2 st, 1 dst, 2 st, 1 lm, 1 fm. Klipp tråden och fäst.

Montering
Fäst alla trådar, sy fast blomman mitt på väskan och fäst en pärla i blommans mitt. Sy fast remmarna längst upp. Sy ett foder och sy fast inne väskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar