fredag 26 juni 2009

Nätkasse




Det är jätteroligt att virka nätkassar! Och det är ju bra eftersom dom är väldigt praktiska också. Så här på sommaren är dom perfekta att ha med sig till stranden. Jag har mina som förvaring i hallen.
Garn: Valfritt bomullsgarn
Nål: En som passar till garnet. Till den blå använde jag nål 4 till ett garn jag normalt använder nål 3. Till den rosa, nål 5 till garn jag brukar använda nål 4.
Mått: Ju större nål och ju tjockare garn desto större påse. Den blå är 30x35cm

Virka 54 lm. Vänd. Virka en stolpe i 3:e m och virka sedan stl hela varvet ut. Vänd med 2 lm och virka ett varv stl. Gör 7 lm. Vänd.
*Gör en dubbelstolpe i 4:e m. Virka 4 lm, hoppa över 3 m och gör en dubbelstolpe. Upprepa det sista hela varvet ut. I slutet på varvet gör du dubbelstolpen i 3:e lm. Gör 7 lm. Vänd.* Upprepa 21 ggr, i slutet på sista varvet gör du bara 2 lm.
Virka 4 stl i varje ”hål”, vilket ger 52 stl. Sista stl virkas i 3:e lm. Virka 2 lm. Vänd.
Virka 5 varv till med 1 stl i varje maska. Vänd med 2 lm. Sista gången vänder du med 7 lm.
*Virka en dubbelstolpe i 4:e maskan. Virka 4 lm, hoppa över tre maskor och virka dubbelstolpe i 4:e. Fortsätt så hela varvet ut. Avsluta med att virka dubbelstolpe i 3:e lm och sedan 7 lm. Vänd. Sista varvet virkar du 2 lm istället.
Virka stl, 4 st i varje ”hål”, Det ger 52 stl på hela varvet. Sista stl virkas i 3:e lm. Virka 2 lm, vänd. Virka stl i stl hela varvet och klipp tråden.

Handtag
Virka 102 lm, vänd, virka 1 stl i 3.e lm och sedan 1 stl i varje lm hela varvet. Klipp tråden. Virka ett till.

Montering
Fäst alla trådar.
Vik kassen på mitten och virka ihop kanterna med fm. Fäst trådarna.
Sy fast handtagen längst upp.

4 kommentarer:

  1. Hej! Roligt med en ny blogg! Jag sökte på virkad nätkasse och kom hit.

    SvaraRadera
  2. Hittade din blogg idag och blev så glad! Visst är virkningen en drog, en helt ofarlig sådan eller??? Hoppetossa

    SvaraRadera
  3. Åh! När jag ser dina alster så känner jag att jag verkligen måste lära mig att virka!
    Det enda jag virkat eller stickat förut var för många år sedan i skolan... en sned och ful grytlapp var det... =)

    SvaraRadera
  4. Har hälsat på hos dej ett antal gånger under årens lopp. Tack för många fina mönster bla annat dina virkade sockor gillar jag. Nu är det din virkade kasse jag är intresserad av. plastkassar försöker jag undvika...så nu blir det virkade kassar i stället. En stickad variant har jag på gång , men kompisen min vill ha en virkad. Önskar dej en trevlig sommar.

    SvaraRadera