måndag 13 juli 2009

Liten korg


Liten fyrkantig korg med blommor som jag använder till att förvara gem i.
Garn: Bomullsgarn. 2 färger. Det går inte ett helt nystan av varje färg så det är perfekt att göra av restgarn.
Nål: Som passar till garnet, jag har använt 3.
Mått: 7,5x7

Virka 16 lm i den ena färgen. Vänd. Virka en fm i 2:a lm. Virka fm i alla lm. Gör 1 lm. Vänd.
Virka fm i fm och vänd med 1 lm tills du får en fyrkantig lapp ungefär 18 varv. Klipp tråden.
Virka 3 sådana lappar till. Totalt 4 lappar i en färg.
Virka en lapp i en avvikande färg. (Mitt ljusblå garn var lite tjockare än mitt mörkblå så jag kompenserade genom att bara virka 15 lm och ett varv mindre än de mörkblå).
Fäst alla trådar.

Virka 3 små blommor så här:
Virka 2 lm i den mörkblå färgen. Virka sedan en 6 fm i den första maskan. Byt garn och virka 2 fm i varje maska. Fäst med en sm i första ljusblå fm.

Montering
Nu har du 5 lappar. Sy fast blommorna på mitten av tre av de mörkblå lapparna. Virka ihop alla sidor genom att lägga lapparna avig mot avig och virka ihop med fasta maskor. Fortsätt så tills du har fyra lappar efter varandra. Virka då ihop den första och den sista. Sedan virkar fast botten i fyrkantens nederkant, också med fasta maskor. ”Sömmen” ska vara utåt.

1 kommentar: