torsdag 30 juli 2009

Skallra Taxon

Efter jag jag virkat så mycket amigurumi var jag ju tvungen att pröva en egen design. Jag har alltid gillat Kalikås skallra, så jag utgick från den men tyckte att min såg mer ut som en hund. Så fick det bli. Sonen älskar den. Hans små tremånadershänder som inte alls lyder honom lyckas klämma runt den. Och får man inte in nosen i munnen kan man ju alltid suga på ett öra


Garn: Akryl, jag använde Lady i färgerna brun och turkos.
Nål: 3. Man ska använda en lite mindre nål än garnets band tycker att man ska ha. På så vis blir det tätare.
Övrigt: 1 pingla. Jag köpte min på en djuraffär.
Mått: ca 15 cm

KroppVirka 2 lm.
Varv 1: 1 fm i 1:a lm. 5 fm i samma maska.
Varv 2: 2 fm i varje maska.
Varv 3-7: 12 fm
Varv 8: 8 fm, 1 lm. Vänd.
Varv 9: 6 fm, lm. Vänd.
Varv 10: 4 fm.
Varv 11: Fortsätt runt. Virka 5 fm, minska en maska, 5 fm
Varv 12-33: 11 fm.
Avsluta med en sm.

Fäst tråden.

Öron, 2 st.
Virka 2 lm
Varv 1: 4 fm i 1:a lm.
Varv 2: 2 fm i samma m, 1 fm, 2 fm i samma m, 1 fm.
Varv 3-6: 6 fm
Varv 7: Minska en, 1 fm, minska 1, 1 fm.
Klipp tråden. Spara lite till att fästa örat.

Pingelboll2 lm
Varv 1: 6 fm i 2:a lm.
Varv 2: 2 fm i varje m, alltså 12 fm.
Varv 3-4: 12 fm.
Fäst tråden längst upp och lägg in pinglan.
Varv 5: Virka ihop maskorna två och två, 6 ggr.
Varv 6: Virka ihop maskorna två och två, 3 ggr.
Klipp tråd. Spara en så pass lång bit att du kan sy fast bollen.

MonteringFyll kroppen, jag använder vadd. Sy fast bollen längst ner så att den täcker hela hålet. Var mycket noga och provdra så att bollen inte kan lossna. Sy fast öronen i ”böjen”. Brodera ögon och nos.


3 kommentarer:

  1. Vilken taxam (!) leksak för en liten fumlig en. Jättefin!

    SvaraRadera
  2. Mysig - påminner ju om Kalikå-skallrorna!

    SvaraRadera
  3. Hej! Jättefin tax! Tack för mönstret :) Har gjort en själv nu: http://www.burdastyle.com/projects/the-sausage-dog-rattle

    SvaraRadera