fredag 7 augusti 2009

Skallran Gobo

M tycker så mycket om sin skallra Taxon att jag ville göra en till en väns bebis. Den här gången fick det bli en häst. Jag tycker att den ser ut som en galen Fraggel och är därför döpt efter ledaren i fraggelgrottan, Gobo som har samma färger. Gjord i amigurumi teknik.

Garn: Lady i färgerna rosa och orange
Nål: 3
Övrigt: 1 liten pingla. Jag köpte min i en djuraffär.
Mått: ca 15 cm från nos

Kropp2 lm
Varv 1: Gör 6 fm i 1:a lm.
Varv 2: 2 i 1 (alltså 2 fm i samma m) x 6. (totalt 12)
Varv 3-8: 12 fm
Varv 9: 8 fm, 1 lm, vänd
Varv 10: 6 fm, 1 lm, vänd
Varv 11: 4 fm
Varv 12: 5 fm, minska genom att virka ihop två med en fm, 5 fm. (11)
Varv 13-32: 11 fm
Avsluta med 1 sm.

Pingla2 lm
Varv 1: 6 fm i 1:a lm
Varv 2: 2 i 1 x 6 (12)
Varv 3-4: 12 fm
Stoppa in pinglan.
Varv 5: minska genom att virka ihop två m en fm x6 (6)
Varv 6: minska genom att virka ihop två m en fm x3 (3)
Klipp och fäst tråden.

Montering
Stoppa kroppen. Sy fast pinglan längst ner. Var mycket noggrann, provslit i alla riktningar så att den inte kan lossna.
Man: Klipp tre trådar i rosa ca 15 cm. Knyt ihop med en knut på mitten. Gör 2 st. Klipp en bit garn ca 20 cm och dra igenom de två knutarna. Sy fast precis efter ”böjen”med den långa garnbiten. Se till att allt hår hamnar på samma sida. Var noggrann och dra överallt så att garnet inte kan lossna.
Lugg Klipp 3 trådar i rosa, ca 10 cm och 1 ca 15 cm. Knyt de korta trådarna runt den långa med en dubbelknut. Sy fast håret ordentligt. Klipp i rätt längd och repa upp garnbitarna. Brodera ögon.
+

4 kommentarer:

  1. Den blev ju hur söt som helst! Påminner verkligen om Fragglarna!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Föll som en fura för lilla Gobo och ville ikväll tillverka honom till en kompis nykläckta bebis, men jag får inte till det! Förstår inte riktigt beskrivningen, vilket säkert beror på bristande erfarenhet... På varv 9 och 10, ska man då virka tillbaka efter "vänd", d.v.s. 8 fm, 1 lm, vänd, 8 fm tillbaka eller börjar varv 10 efter "vänd" i varv 9? Ja, du hör... Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  3. Varv 9 och 10 virkas inte i spiral utan fram och tillbaka. Från varv 11 virkas i spiral igen. På så vis skapas en liten böj på pinnen.

    Hoppas att det hjälper dig, annars får du fråga igen.