måndag 28 september 2009

Armband

Jag inspirerades av Idas Kreativa att virka smycken. Jag gillar art deco mer än romantik så jag försökte göra något sådant. Är faktiskt riktigt nöjd. Jag har gjort en hel del smycken med pärlor men det har aldrig blivit så här bra, eller så här mig.


Mått: Armbandet är ca 20 x 2 cm, och blombandet är 8 cm.
Garn: Järbo 8/4 vit
Nål: 1,75
Övrigt: 5 pärlor, 1 tryckknapp och en liten bit ståltråd.

Blommor, 5 st
Ring: 3 lm. Gör en ring genom att göra en 1 sm i 1:a lm.
Varv 1:1 lm. 8 fm mitt i ringen. 1 sm i 1:a lm.
Varv 2: 1 lm. [2 fm och 1 sm i samma fm]x8
Klipp tråd och fäst yttertråden. Mitten tråden sparas till montering.

Armband
Varv 1: 7 lm. Vänd.
Varv 2: 1 fm i 2:a lm, 5 fm. Vänd.
Varv 3: 1 lm, 6 fm. Vänd.
Upprepa varv 3 tills armbandet mäter ca 20 cm eller passar runt din handled. Tänk på att virka lite längre än din handled så att du kan fästa en tryckknapp.



”Sträng” att fästa blommor på.
15 lm. Vänd, 1 fm i 2: a lm, 13 fm till.
Klipp tråd och fäst. Spara ca 15 cm till montering.


Montering.
Pressa alla delar under en våt handduk. Sy fast 3 blommor på armbandet. Sy fast 3 blommor på ”strängen”. Sy fast strängen i armbandet så att blommorna möts till en lång rad. Eftersom strängen envisades med att böja sig som en svans fuskade jag och drog en tunn ståltråd på baksidan av blommorna. Sy fast pärlor i mitten på blommorna. Sy fast en tryckknapp längst ut på armbandet.

7 kommentarer:

  1. Så vackert,underbara blommor du gjort.Dom får jag provtesta!

    Kram och godnatt Kajsa

    SvaraRadera
  2. ljuvliga, tack för mönster

    SvaraRadera
  3. Du har en utmärkelse/utmaning att hämta på min blogg. :)

    SvaraRadera
  4. Vad tuff den blev, verkligen jätte fin! Superkul att du har blivit inspirerad av mig :D

    Ha de så bra och fortsätta virka så fint som du gör! :)

    Glada hälsningar/Ida

    SvaraRadera
  5. Det var ju ett vackert armband du gjort !
    Och mönster fanns de ju med ..
    så bara att prova!
    Jag la till dig som följare för denna sida vill jag inte tappa bort !
    Ha det bäst / Ingmarie

    SvaraRadera
  6. Hamnade här när jag surfade runt lite. Jag har också virkat armband, sytt dit blommor som dekoration, men din modell var ju bara så fräck!

    SvaraRadera