måndag 21 september 2009

Klossar eller bollar

Min man tycker att jag ska kalla dom här leksakerna för stapelbara bollar, jag tycker att det är rullbara klossar. Det är klossar som rullar iväg klumpigt om man slår till dom, som går att stapla och gripa tag i och äta på. Väldigt roliga tycker min son jagar sina klossar över golvet och skriker när han inte längre når. Tänk på att tvätta dom innan barnet får börja leka, för garnet färgar lite.

Nål: 3
Garn: Lady i färgerna orange, gul och rosa
Mått: ca 6 x 6 x 6 cm

Kontruktionen är enkel. Du gör 6 lappar i spiralteknik (samma som i amigurumi), som sedan sys ihop till en kub och fylls med vadd. Fyll inte för hårt för då blir det mer en tennisboll. Den ska vara väldigt mjuk och formbar. Jag har gjort mina kuber helfärgade men man kan också göra lappar i 6 eller 3 olika färger så att sidorna är olikfärgade.

Lapp
2 lm
Varv 1: 4 fm i 1:a lm (4)
Varv 2: 3 fm i varje fm. (12)
Varv 3: 1 fm, 3 fm i samma m, 2 fm, 3 fm i samma, 2 fm, 3 fm i samma, 2 fm, 3 fm i samma (19)
Varv 4: 3 fm, 3 fm i samma, 4 fm, 3 fm i samma, 4 fm, 3 fm i samma, 4 fm, 3 fm i samma (27)
Varv 5: 5 fm, 3 fm i samma, 6 fm, 3 fm i samma, 6 fm, 3 fm i samma, 6 fm, 3 fm i samma (35)
Varv 6: 7 fm, 3 fm i samma, 8 fm, 3 fm i samma, 8 fm, 3 fm i samma, 8 fm, 3 fm i samma (43)
Varv 7: 10 fm.
Fäst tråden och klipp, spara ca 20 cm till montering på 2 av lapparna och 30 på 2. 2 lappar har inga sparade trådar. Fäst tråden i mitten.

Montering: Eftersom lapparna är gjorda i spiralteknik är dom inte helt symetriska. För att kuben ska få bra form är det därför viktigt att du monterar rätt. Ta en lapp med 20 cm tråd och en utan tråd. Lägg dom räta mot räta. Avslutet, där det på den ena finns en lång tråd och på den andra en fäst tråd, ska ligga på var sin sida om kanten du syr. När du syr med avslutstråden ska du när du sytt en sida komma fram till den andra lappens avslut. Sy ihop två lappar till likadant. Ta sedan de två lapparna och sy ihop till en fyrkant. Det spelar inte så stor roll åt vilket håll. Sy fast en lapp på undersidan och sedan en på ovansidan. Lämna ett hål på ca 2 cm och vänd sedan kuben ut och in. Stoppa den sedan och sy igen hålet.

3 kommentarer:

  1. Kul idé! Ska genast ge mig på till min nyaste brorson som är i stadiet "grönsak" ännu ;)

    SvaraRadera
  2. Kul ide, tack för att du delade med dig

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga färger bollarna fick - förstår att sonen tycker de är roliga att leka med!