måndagen den 26:e oktober 2009

Liten rund korg med lock

Min svärmor har ärvt ett gammalt garnlager från en butik som stängde i början av 90-talet och när jag är där' plockar jag på mig ibland. Ett stort parti bomullsgarnerna tog jag för länge sedan för man kan ju göra så mycket av bomullsgarn. Det kan man. Jag har gjort nätkassar, grytlapp, ett par grytlappar till, en sjal, en kudde, en väska, en väska till, en haklapp, en korg, en mindre korg, en fisk och ett babyset. Jag var så less på bomullsgarn och så less på färgerna men nu är dom slut i stort sett slut. Det sista använde jag till denna restgarnskorg som jag ska förvara knappar i.



Mått: 8 cm i diameter och ca 10 cm hög.
Garn: Restgarner i bomull. 5 färger.
Nål: 3
Övrigt: Lite vadd, fodertyg och tapetklister.

Korg
2 lm
Varv 1: 6 fm i 1:a lm. 1 sm i 1:a fm.
Varv 2: 1 lm, [2 fm i varje m] upprepa inom [ ] 6 ggr. 1 sm.
Varv 3: 1 lm [1 fm, 2 fm i samma m] x 6, 1 sm.
Varv 4: 1 lm [2 fm, 2 fm i samma m] x 6, 1 sm
Varv 5: 1 lm [3 fm, 2 fm i samma m] x 6, 1 sm
Varv 6: 1 lm [4 fm, 2 fm i samma m] x 6, 1 sm.
Varv 7: 1 lm [5 fm, 2 fm i samma m] x 6, 1 sm
Varv 8: 1 lm [6 fm, 2 fm i samma m] x 6, 1 sm
Varv 9-19: 1lm, 48 fm i ytterbågen på m, 1 sm.
Klipp och fäst tråden.

Lock
2 lm i ljusblått.
Varv 1: 6 fm i 1:a lm i ljusblått.
Varv 2: [2 fm i samma m] x 6, 1 sm. Gör varje par m i olika färger. Först ljusblått, sen mörkblått, sen ljusgrönt, ljuslila, mörkblått och ljusrosa. Fortsätt sedan öka inom varje färg, så att det blir som 6 tårtbitar. Så här byter du färg mitt i varvet.
Varv 3: 1 lm [1 fm, 2 fm i samma m] x 6, 1 sm.
Varv 4: 1 lm [2 fm, 2 fm i samma m] x 6, 1 sm
Varv 5: 1 lm [3 fm, 2 fm i samma m] x 6, 1 sm
Varv 6: 1 lm [4 fm, 2 fm i samma m] x 6, 1 sm.
Varv 7: 1 lm [5 fm, 2 fm i samma m] x 6, 1 sm
Varv 8: 1 lm [6 fm, 2 fm i samma m] x 6, 1 sm
Varv 9: 1 lm [7 fm, 2 fm i samma m] x 6, 1 sm
Varv 10-13: 1 lm, 54 fm i ytterbågen på m, 1 sm.

Knopp
Till skillnad från korgen virkas knoppen som en spiral, varje varv fästs alltså inte ihop med en sm utan man fortsätter bara runt runt.
2 lm
Varv 1: 6 fm i 1:a lm.
Varv 2: [2 fm i varje m] x 6
Varv 3: 12 fm
Varv 4: [2 fm tillsammans] x 6
1 sm. Klipp tråden och spara 15 cm till montering.

Montering
Fäst alla trådar. Sy fast knoppen i det lilla hålet längst upp på locket. Pensla lite tapetklister på insidan av korgen för att öka stadgan lite. Låt torka. Sy fast ett fodertyg på insidan av korgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar