söndag 4 oktober 2009

Randig kudde

Min fina fotpall i bananblad behövde en kudde för att bli riktigt mysig och jag hade en massa bomullsgarn kvar i en färg som passade perfekt till den loppisfyndade fåtöljen. Problemet med att bomullsgarn inte är så mysigt löste jag genom ett lite ”guppigt” mönster.

Garn: Bomullsgarn.350 g ljusgrönt, 50 g vitt, 50 g mörkgrönt.
Nål: 4
Mått: 48 x 48 cm.
Övrigt: 4 knappar som är 2 cm i diameter, lite vadd, tyg att fodra med.

Framstycke
81 lm med ljusgrön. Vänd.
Varv 1: 1 fm i 2: a lm. [1 stl, 1 fm] upprepa inom [ ] varvet ut.
Varv 2: 1 lm, [1 fm, 1 stl] upprepa inom varvet ut. På så vis gör du 1 fm i det som förra varvet var 1 stl och 1 stl i det som förra varvet var 1 fm. Så här virkas nu hela stycket.
Efter 13 cm ljusgrön byter du färg till vitt, efter 11 cm vitt byter du till mörkgrön, efter 11 cm mörkgrön byter du till ljusgrön igen och virkar 13 cm. Nu mäter arbetet 48 cm.

Backstycke
Gör som framstycke men virka helt i ljusgrönt och gör i två delar. 1 del mäter 12 cm, 1 del mäter 38 cm.

Knappar 4 st
2 lm
Varv 1: 6 fm i 1:a lm. 1 sm i 1:a fm.
Varv 2: 1 lm [1 fm+ 1 stl i varje m] x 6, 1 sm.
Varv 3: 1 lm [1 fm, 1 stl] x 6, 1 sm
Fäst mittentråden, lägg i lite vadd och en knapp.
Varv 4: 1 lm [2 fm tillsammans, ] x 6, 1 sm
Dra tråden igenom alla m och dra åt. Klipp tråden men spara 20 cm till montering.

Montering.
Sy fast ett fodertyg på insidan av alla bitar för hand. Lämna en liten kant längst ut för att kunna virka ihop delarna (se nedan).

Lägg bitarna avig mot avig och virka ihop dom med fasta maskor runt hela. De två bakstyckena läggs omlott med det mindre stycket ytterst. Jag är inget fan av att nåla men för att det här skulle bli snyggt var jag tvungen att nåla ihop först. Fäst trådarna.

Placera ut knapparna nedanför det mindre bakstycket, 3 cm från inre kant på det större stycket. Dom ska sitta med 10 cm mellanrum. Sy fast knapparna och gör sedan en kant på det lilla stycket av fm. När du kommer fram till en knapp gör du knapphål genom att göra 8 lm och sedan 1 fm i samma som maskan innan du började med lm-bågen. Att göra i den ordningen, först sy knappar och sedan knapphål gör att du lätt kan kompensera om knapparna hamnat lite fel. Fäst trådarna och stoppa in en innerkudde.

4 kommentarer:

  1. Fina färger, passar verkligen bra till pallen.

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar kudde! Tack för beskrivningen, den kommer jag säkert att ha användning av!

    Kram, A

    SvaraRadera
  3. Wow, vilka fina färger och vad fin pallen blev

    SvaraRadera
  4. Fin kudde - snygg med knapparna!