måndag 2 november 2009

Burkdekoration

Egentligen skulle jag göra en tröja till sonen men garnet räckte inte. Men mönstret var så fint och lite punkigt att jag ville använda det till något. Jag övervägde en väska, men det kändes inte rätt. Så det fick bli dessa burk höljen.

Garn: Lady i färgerna brunt, turkost till den ena burken och brun och mörk rosa till den andra.
Nål: 4
Mått: 10 cm i diameter, 13cm hög.
Material: 2 plåtburkar med lock. Jag använde espressokaffeburkar. Lite lim och lite tapetklister.

Mönster: 3 stl en färg, 3 stl en annan färg. Hur du byter färg mitt i varvet läser du här.

3 lm i brunt, som sätts ihop med en sm till en ring.
Varv 1: 2 lm, 7 stl i ringen, sm.
Varv 2-6: Öka så att det blir en jämn platta som passar utanpå botten på plåtburken. För mig blev det 6 varv.
Härifrån virkas mönster (se ovan). Räkna antalet maskor och om det inte är delbart med 6 får du öka eller minska på varv 7 så att det stämmer. Jag minskade 2 på den ena och ökade 1 på den andra.
Varv 7: Virka 1 varv i yttre maskbågen.
Varv 8-11: Virka vanliga varv mönster.
Varv 12-15: 24 stl mönster, 15 stl brun, och sedan mönster resten av varvet ut.
Varv 16-18: Virka vanliga varv mönster.
Varv 19: Fm brunt runt hela burken.

Fäst alla trådar.

Brodera en kant i rosa eller turkost runt den bruna etiketten. Brodera dit burkens innehåll. Stärk botten med lite tapetklister. Sedan fäste jag dekorationen med en hel del dubbelhäftande tejp. Vi får se hur länge det håller...

3 kommentarer:

  1. Urläckert, tack för ett kanontips

    SvaraRadera
  2. Det var en ny jättefin variant,det ska testas och så ska jag tipsa min virkande dotter.
    Väldigt fina!!!!

    Kramar Kajsa