måndag 23 november 2009

Enkla torgvantar

Enkla torgvantar Förr förstod jag inte riktigt poängen med torgvantar. Jag hade ett par, men använde dom mest inomhus på vintern när jag fick ont i lederna. Utomhus är det ju KALLT. Jag hade fingervantar in i juni och tjocka ullvantar redan i oktober. Jag var så frusen och det värkte i lederna om jag blev för kall. 

När jag blev gravid ändrades allt. Förra året gick jag runt utan vantar med öppen jacka när det var -15 grader och alla andra höll på att frysa ihjäl. Jag hade ingen ledvärk heller, det hade varit helt fantastiskt om det inte var för foglossningen. Jag är fortfarande varm. Istället för att frysa om händer och fötter hettar det, nästan bränner ibland. Strumporna åker av sekunden efter att jag kommit innanför dörren och vantar är inte att tänka på. Jag har helt enkelt blivit min tokiga mamma som går runt utan strumpor i skorna mitt i smällkalla norrländska vintern.


Tyvärr kom värken tillbaka när jag inte var gravid längre och det är här torgvantarna kommer in. Dom värmer handlederna så att det inte värker men fingertopparna kyls så jag slipper brinna om händerna.


Jag älskar ribbstickat och är så glad att jag lärt mig ribbvirka. Jag ville att vantarna skulle se enkla och grova ut. Lite landet, lite jobba hårt. Det bryter och skapar en kontrast till min hatt och kappa. Enklare än så här kan det knappast bli.

Mönster

Storlek: Passar mig och jag har väl medelstora händer
Garn: Ett tunt ullgarn jag köpt på Lidl. Strumpgarn kallar dom det. Jag virkar med dubbla trådar för att få den där tjocka, grova känslan jag gillar.
Nål: 4

31 lm
Varv 1: Fm i 2:a m från nålen, 29 fm, 1 lm, vänd
Härifrån virkas i yttre maskbågen.
Varv 2-18: 30 fm, 1 lm, vänd
Varv 19: 18 fm, 11 m, 1 stl, 4 lm, hoppa över 4, 1 stl, 7 fm, 1 lm. vänd.
Varv 20: 11 fm, 2 fm tillsammans, 18 fm, 1 lm, vänd.
Varv 21-34: 30 fm, 1 lm, vänd.

Virka ihop till en tub med sm, avig mot avig i yttre m. Genom att virka ihop i yttre maskbågen blir det nästan ingen skarv alls, vilket är bra eftersom sm sitter på utsidan av vanten.

Gör en likadan till men när du ska virka ihop vanten, se till att tummen hamnar på rätt ställe. Det beror på åt hur man lägger ihop tuben.

Tummar
Börja längst ner på tummen.
Varv 1: 1 lm, 14 fm, 1 lm vänd.
Varv 2-5: 14 fm i yttre maskbågen, 1 lm, vänd.
Klipp tråden och spara så mycket att du kan sy ihop kanten.

Fäst alla trådar.
Kant längst upp

1 lm, 33 fm, 1 sm i lm. Klipp.
Mudd längst ner
Varv 1: 1 lm, 33 fm, 1 lm vänd.
Varv 2-8: 33 fm i yttre maskbågen, 1 lm vänd.
Klipp tråd och spara ca 20 cm som du sedan använder för att sy ihop mudden med.

3 kommentarer:

  1. Smart...tror jag ska försöka mig på å virka dessa till min mor..hon har också ont i leder av sin MS. Smart å ha på sig sådanna inne, det har nog varken hon eller jag tänkt på innan!

    SvaraRadera
  2. Hej ha en fråga ang varv 19 va menas med 11 m får det ej att gå ihop.
    Mvh linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, det ser väldigt konstigt ut. Tyvärr är mitt par utslitna så jag kan inte titta på dom. Jag gissar att det ska stå 1 lm, men samtidigt kan jag inte förstå varför det skulle behövas en lm där. Vad händer om du struntar i 11 m?

      Radera