måndag 9 november 2009

Knähöga baby-strumpor

Om man ska bära runt på sin bebis i höstrusket som mer och mer börjar närma sig vinter, krävs lite värmande accessoarer i ull. Gärna Marks & Kattens ekologiska ull, som just nu är mitt favoritgarn. Den här bärponchon gjorde jag för några veckor sedan. Till den gjorde jag ett par knähöga strumpor som liksom täcker den delen av benet som inte täcks av den nyinköpta bärselen. Det tog lite tid att klura ut hur jag skulle göra men jag är riktigt nöjd. Dom sitter kvar bra på benen och sonen klagar inte. Sen tycker han att strumporna är fruktansvärt fina och det gör jag också!

När jag gjorde strumporna inspirerades jag kraftigt av det här engelska mönstret på sockor. De matchande vantarna är ett försök att göra de här fina vantarna. Jag lyyckades in helt men mina blev ganska fina också.


Garn: M&Ks ekologiska babyull. 2 nystan rosa och lite blått.
Mått: 20 cm höga, 12 cm långa
Nål: 3

Tub till benet
40 lm i rosa
Varv 1: 1 fm i 2:a m från nålen. 2 fm, 2 fm blå, 34 fm rosa. 1 lm, vänd.
Härifrån virkas i bakre maskbågen.
Varv 2: 34 fm rosa, 2 fm blå, 3 fm rosa, 1 lm, vänd
Varv 3: 3 fm rosa, 2 fm blå, 34 fm rosa, 1 lm, vänd.
Varv 4: Som varv 2.
Varv 5: 3 fm rosa, 2 fm blå, 20 fm rosa, 1 lm, vänd.
Varv 6: 20 fm rosa, 2 fm blå, 3 fm rosa, 1 lm, vänd.
Varv 7: 3 fm rosa, 2 fm blå, 34 fm rosa, 1 lm, vänd.
Varv 8-10: Som varv 2-4
Varv 11: 3 fm rosa, 2 fm blå, 5 fm rosa, 1 lm, vänd.
Varv 12: 5 fm rosa, 2 fm blå, 3 fm rosa, 1 lm, vänd.
Upprepa varv 2-12 totalt 3 ggr.
Varv 37: 3 fm rosa, 2 fm blå, 34 fm rosa, 1 lm, vänd.
Varv 38: 34 fm rosa, 2 fm blå, 3 fm rosa, 1 lm, vänd
Varv 39: 3 fm rosa, 2 fm blå, 34 fm rosa, 1 lm, vänd.
Varv 40: 34 fm rosa, 2 fm blå, 3 fm rosa, 1 lm, vänd
Varv 41: 3 fm rosa, 2 fm blå, 34 fm rosa, vänd.
Lägg arbetet räta mot räta och virka ihop med sm i rosa.

Nu har du en tub.
Vänd arbetet med rätsidan utåt och börja i högerkanten på botten. Virka 30 fm runt och gör 1 sm i 1:a fm.

Nu virkas häl i blått:
Varv 1-8 14 fm, lm, vänd.
Varv 9: 6 fm, 2 fm tillsammans, 6 fm, 1 lm. Vänd.
Vik hälen dubbel räta mot räta och virka ihop hälen med sm. Klipp och fäst tråden.

Nu virkas fot i rosa:
Börja mitt på hälen.
Varv 1: Ca 34 fm. 2 sm i 1:a fm. Har du för många maskor minskar du mer på nästkommande varv och har du för få minskar du mindre.
Varv 2: 1 lm, 5 fm, 2 fm tillsammans, 21 fm, 2 fm tillsammans, 4 fm, sm
Varv 3: 1 lm, 4 fm, 2 fm tillsammans, 22 fm, 2 fm tillsammans, 2 fm. sm.
Varv 4-15: 1 lm, 30 fm, sm.
Byt till blått garn.
16-20: Märk ut sidorna på foten. Virka runt som innan men minska 1 i varje kant varje varv.
21-22: 1lm, 2 fm tillsammans x15, sm
Dra tråden igenom alla maskor och dra ihop. Fäst trådarna.

1 kommentar: