måndag 18 januari 2010

Mobilfodral

Köpte en riktigt cool ny telefon innan jul. Jag vet inte riktigt varför, jag har alltid bara haft en telefon som kan skicka sms och ringa med, det räcker. Så såg jag HTCs telefon och kände att jag nån gång ville vara först med något. Min Hero är så fin och man kan surfa på den, fota med den och om man någon gång skulle behöva hitta metall så kan den det också.

Skärmen blir lätt repig så jag kände att den behövde ett fodral. Att toppen sticker upp är min mans idé. Då kan man se översta raden och se om man fått något meddelande eller e-post utan att behöva ta fram den ur fodralet. Brilliant! Ringen markerar på-knappen av samma anledning.

Garn: Lady i rosa och mörkrosa
Nål: 3

13 lm
Varv 1: 1 fm i 2:a m från nålen. 1 fm, 3 fm i samma m, 10 fm, 2 fm i samma m. (26)
Varv 2-26: 26 fm.
1 sm.
Fäst trådar och brodera en kant längst upp med knapphålsstygn i mörkrosa.

Ring, mörkrosa
12 lm, sm i 1:a m så att det blir en ring.
Klipp tråden och sy fast ringen så att om man trycker i hålet trycker man på på-knappen.

8 kommentarer:

  1. Åh, så jag har längtat efter ett mönster där man virkar mobilfodral i samma stycke! Tack! Jag har själv gjort ett par fodral men inte kommit på hur jag ska göra den ovala början, jag har inte blivit nöjd.
    Får jag bara vara knäpp och fråga vad 1m fm innebär, jag är nog lite trög.

    Tusen tack igen!

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid min telefon i fickan ihop med nycklarna, du kan ju tänka dig vad repig den blir

    SvaraRadera
  3. Jättefint fodral. Tack för att du delar med dig av ditt mönster. Fru Inez

    SvaraRadera
  4. Fint och smart! ha en bra helg!

    SvaraRadera
  5. Du har nåt att hämta på min blogg!

    SvaraRadera
  6. Tack för mönstret! Ska genast testa!
    Eller ja, den får hamna på min "göra i sommarlista".

    SvaraRadera
  7. Jag som nu fått en ny mobiltelefon i julklapp skulle också vilja virka ett nytt, då det blir så strechigt när jag stickar ett. Men jag undrar också, som någon ovan, vad 1m fm betyder?

    SvaraRadera
  8. Det är en ren felskrivning. Det ska vara 1 fm. Jag ber om ursäkt för det och ändrar i mönstret.