söndag 7 februari 2010

Babysockar

Även sonen behövde nya sockar, lite tunnare som går ner i skorna när det är riktigt kallt. Dom här små tossorna är helt i min smak och modellen lät mig till och med fota dom på. Precis som strumporna till vuxna virkas foten fram och tillbaka och sys sedan ihop mitt under

Garn: Sockgarn jag köpt på Lidl, färg svart, roströd och vit. Behövs bara lite grann av varje.
Nål: 2,5 mm

6 lm
Varv 1: 5 fm, 1 lm vänd
Varv 2: 5 fm i yttre maskbågen, 1 lm, vänd.
Upprepa varv 1-2 totalt 18 ggr.
Virka ihop arbetet till en tub med sm i yttre maskbågen.
Virka 40 fm runt kanten längt ner.
Fäst alla trådar.

Nu virkas häl
Vik arbetet så att sm skarven ligger mitt bak. Börja i kanten och virka på baksidan.
Varv 1-10: 20 fm 1 lm, vänd
Varv 11: 8 fm, 2 fm tillsammans, 2 fm tillsammans, 8 fm, 1 lm, vänd.
Varv 12: 7 fm, 2 fm tillsammans, 2 fm tillsammans, 7 fm, 1 lm, vänd.
Klipp tråden och fäst.

Fot
Börja i kant på häl.
2 varv av varje färg. Börja med svart.
Varv 1 [1 fm, 2 fm tillsammans] x 2, 26 fm, [1 fm, 2 fm tillsammans], 1 lm, vänd.
Varv 2-20: 40fm, 1 lm, vänd.
Härifrån virkas helt i svart.

Sätt en markering i maska 10 och maska 30.
Varv 21-24: Virka fm som innan MEN vid markeringarna virkar du 2 fm tillsammans.
Varv 25-26: [1, 2 fm tillsammans] hela varvet.
Varv 27: 2 fm maskor tillsammans hela varvet.

Fäst alla trådar.

Sy ihop under, börja vid häl och sy framåt. När du kommer till maskorna längst fram drar du tråden genom alla maskor och drar ihop.

Fäst sedan tråden ordentligt och sy gärna lite fram och tillbaka genom "ringen" fram så att den inte går upp.

Nu får vintern faktiskt vara slut, nästa vecka blir det amigurumi!

4 kommentarer:

  1. Fina strumpor, fast de är små :-) Välkommen att vara med i tävlingen på min blogg!

    SvaraRadera
  2. Vad snällt att du delar med dig, Tack

    SvaraRadera
  3. Hej !

    vilken fin blogg du har. Hit kommer jag gärna igen. Jag gillar bloggnamnet och mönstrena också.

    mvh
    ÅSa

    SvaraRadera
  4. Grattis! Du vann tredje pris i min tävling :) Skicka din email till mig så får du ditt mönster snart!

    kram Pysselkiisen