måndagen den 1:e februari 2010

Virkade strumpor

Här kommer vinterns stolthet. Min lillebror tränar ett hockeylag och fryser så om fötterna när han står i ishallen, så han bad mig sticka ett par strumpor. Sticka är ju inte min favorit så jag kämpade och kämpade för att försöka komma på ett snyggt virkmönster. Resultatet blev så bra att jag gjorde ett par till mig och maken också. Strumporna är så sköna, att dom är virkade gör att det blir som en blandning mellan toffla och strumpa mot foten. Maken älskar sina så mycket att strumporna knappt lämnat hans fötter sen dom blev klara i mitten på december. Brorsans snygga roströda med vita rutor lyckades lämna hemmet utan att fastna på bild.

Garn: Strumpgarn jag köpte på Lidl i 2 olika färger. 3 nystan färg 1, 1 nystan färg 2.
Nål 4.
Stl: 40, (42), 46

Strumpan virkas fram och tillbaka och sys sedan ihop under

Resårtub
31 lm
Varv 1: 1 fm i 2:a m från nål. 29 fm, 1 lm vänd
Varv 2-41(41)47: 30 fm i yttre maskbågen. 1 lm, vänd
Varv 42(42)46: 30 fm i yttre maskbågen, vänd.
Virka ihop arbetet till en tub med hjälp av sm i yttre maskbågen.
Virka 42(42)47 fm runt hela nedre kanten. Klipp och fäst alla trådar.

Häl, färg 1
Lägg tuben med smygmaskorna mitt bak. Börja i kanten när du virkar häl.
Varv 1-12(13)15: 22(22)24 fm. 1 lm, vänd.
Varv: 13(14)16: 8(9)10 fm, [2 fm tillsammans]x2, 8(9)10 fm, 1 lm vänd.
Varv: 14(15)17: 7(8)9 fm, [2 fm tillsammans]x2, 7(8)9 fm.
Klipp och fäst tråden.

Fot
Börja kant på hälen med färg 1.
Varv 1: [1 fm, 2 fm tillsammans] x5(5)4, 29(29)27 fm, [2 fm tillsammans, 1 fm] x4(4)5
Varv 2: 40 (44) 48 fm, lm vänd.
Härifrån virkas mönster
Varv 1:4 fm färg 1, 4 fm färg 2 5(6)6. lm vänd
Varv 2: 4 fm färg 2, 4 fm färg 1 2(6)6. lm, vänd
Varv 3-4: 40(44)48 fm färg 1, lm, vänd.
(I stl 42 går det inte riktigt jämt ut och då virkas 6 fm färg 1 och avslutas med 2 fm färg 1.)
Mönstret upprepas 4(4)5 ggr.
Virka sedan varv 1-2 1 ggr.
Härifrån virkas i färg 1.
Nu minskas i kanterna. Sätt ut markeringar vid m 10(11)12 och 32(24)36.
Minska genom att virka 2 fm tillsammans vid markeringen i 4(5)6 varv.
Virka sedan 2 varv [1 fm, 2 fm tillsammans] varvet ut.
Virka sedan 2 fm tillsammans varvet ut.
Klipp tråd.

Montering
Fäst alla trådar. Vänd strumpan räta mot räta och sy ihop strumpan. Längst fram drar du tråden igenom alla maskor, drar åt och fäster ordentligt. Sy gärna lite fram och tillbaka över "hålet" så att det fäster ordentligt.

20 kommentarer:

  1. Tack snälla för det mönstret

    SvaraRadera
  2. Vilka fina strumpor! Att virka strumpor har jag aldrig testat på. Tack för att du delar med dig av mönstret.

    SvaraRadera
  3. Tack för att du delar med dig och vilka fina strumpor du gjort!

    SvaraRadera
  4. Helt fantastiska strumpor och att du delar med dig av ditt mönster är lika fantastiskt! Tack! Fru Inez

    SvaraRadera
  5. Så fina strumpor!
    Har letat med ljus och lykta efter ett strumpmönster!
    Nu skall jag prova!

    SvaraRadera
  6. Vad kul med virkade strumpor. Det ska jag också prova.

    SvaraRadera
  7. Jättefina strumpor! Det mönstret ska jag nog prova! Är det du som är ny "följare" hos mig? I så fall, Välkommen!

    SvaraRadera
  8. Mitt nyårslöfte är att sticka ett par strumpor under året, men precis som du så virkar jag hellre. Perfekt med ett mönster!

    SvaraRadera
  9. Om man vill virka till en tvååring, hur många lm ska jag börja med då? Kan jag bara lägga upp så många som foten är bred vid tårna tro?

    SvaraRadera
  10. fina, kanske jag skulle testa :)

    SvaraRadera
  11. Dina blev ju jätte fina! Undra var jag fallerade! För mina blev Inte bra. =)
    Beror väl på den som sitter bakom nålen I guess. =)

    Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  12. Vilka fina strumpor. Hittade detta mönster genom Catarina Lennartsson på fb. Detta måste jag prova. Har ett garn där en tråd inte vill hänga med när jag stickar sockor. Det blir inte snyggt utan ibland blir det en nästan som en knut/snuttra av denna tråd. kanske blir det bättre när jag virkar. Eva

    SvaraRadera
  13. När jag har virka färdigt hälen och ska börja på toppen av foten, vart ska jag börja? :(

    Vart på kanten ska jag börja??? :(

    Fot
    Börja kant på hälen med färg 1.
    Varv 1: [1 fm, 2 fm tillsammans] x5(5)4, 29(29)27 fm, [2 fm tillsammans, 1 fm] x4(4)5
    Varv 2: 40 (44) 48 fm, lm vänd.

    SvaraRadera
  14. Jennifer: Ja, det var ju lite luddigt. Jag har sömmen under foten så "kanten" menar nog vänster sida längst upp. Gick det att förstå?

    SvaraRadera
  15. tack.... men jag försökte det, och det gick inte rundt :(

    SvaraRadera
  16. jag har virka först varet, men nu har jag 8 maskor som inte virkade :(

    SvaraRadera
  17. Det gör inte så mycket om du får för många maskor. Se till att minskningarna ligger på hälkanten och gör lite fler minskningar bara. Det är ganska svårt att få exakt rätt antal maskor första varvet. Det viktiga är att det är rätt antal maskor när minskningarna är klara.

    SvaraRadera
  18. tack igen, nu prova jag strumporna, och dom är ju JÄTTESTORA :O, jag ska göra om men minska på allt!

    SvaraRadera
  19. hej. jag har nu börjat med att göra (resårtuben), 31lm blir ju jätte litet, gör till min man storlek 46, ska det verkligen bara vara 31lm då?
    MvH. Fru Zäll

    SvaraRadera
  20. Det är längden på tuben, inte runt benet, som är 31 maskor. Tycker du att det känns för kort är det bara att göra några maskor till.