måndag 8 mars 2010

Raku Raku och Hello Kitty

Eftersom jag haft så problem med att hålla nålen var jag tvungen att ta steget till ergonomiska virknålar. Det blev Raku Raku nålar som jag köpte av Charming Crochet. Vilken skillnad. Det mjuka handtaget gör dom mycket skönare att hålla i och på något sätt glider nålen lättare in genom maskorna så man måste inte slita lika mycket. Speciellt skönt när man virkar amigurumi i bomullsgarn. 


Här är ett spindelben virkat med vanlig nål och ett med den nya nålen. När det är så pilligt, ett varv är bara 6 fm, ser man faktiskt skillnaden. 


I helgen virkade jag en liten Hello Kitty det här mönstret. Kul var det. Säkerhetsögon från Janna. Garnet är akryl, nål 2,5.

4 kommentarer:

  1. Coola nålar! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. jag är också sugen på att skaffa mig lite bättre nålar, och de där ser ju trevliga ut! vilka storlekar motsvarar de?

    mvh linda

    SvaraRadera
  3. Jag köpte setet med 5 nålar och då har man 2 mm - 6 mm. Men mest kommer jag väl att använda den gula nålen som är stl 3 mm och 4 mm.

    SvaraRadera
  4. Jättekul att du är nöjd med nålarna! Det är särskilt roligt att du beskriver deras goda egenskaper på samma sätt som jag själv gör. Då vet jag att det inte bara är jag som tycker att de är sköna och lätta att virka med.

    Lycka till med virkandet!


    Mvh

    Matilda

    SvaraRadera