tisdag 17 augusti 2010

Köpstopp, virkschema och Ingrid

Efter flytten till den stora staden och inte mindre än 3 bröllop på annan ort i sommar är våra besparingar borta. Därför har vi bestämt oss för ett köpstopp fram till den 21:a december. Bara mat och medicin får vi köpa, sa vi och det började genast skaka lite i kroppen. Garn. Mitt garnförråd är nästan tomt, hur ska jag kunna virka i höst? Utan virkning blir jag galen. Så vi bestämde att jag får en liten, liten garnbudget varje månad men att jag måste handla på Tradera och inte i roliga dyra garnbutiken. Om jag repar upp några gamla mössor och tröjor så ska jag nog klara mig på det. Jag måste virka användbara saker som vantar och presenter, men det gör jag ju alltid så det är inte en så stor uppoffring.

Om man MÅSTE virka och inte FÅR köpa ifall man var lite lat eller vantarna inte blev riktigt så snygga som man förväntade sig tror jag att det kan vara bra med ett schema. Vilka födelsedagar har vi framför oss, vem behöver ny mössa och vad är bra gå-bort-presenter? Jag har redan konstaterat att makens systerdöttrar fyller år med jämna mellanrum i höst så jag tänkte virka lite smycken, väskor och hårspännen till dem. Någon som har några bra tips på mönster?

Ingrid

Ingrid var en del av min sommarvirkning. Hon är virkad efter Jannas mönsterPridedockor
Garn: Soft Cotton. Ett effektgarn till hår. Klänningen är lite improviserad och virkad i Bianca. Blomman hittade jag bland restgarner, är inte ens säker på när jag virkade den men jag tyckte att den passade Ingrid.

10 kommentarer:

  1. Vad söt hon är Ingrid ! Erica Laurell har både hårspännen, hårband och halsband i sin bok Väldigt Virkat. På grund av köpstoppet kanske du inte kan köpa den men den kanske går att låna på bibbla. Annars finns många av hennes mönster på hennes blogg: http://ericalaurell.se/

    mvh
    Åsa

    SvaraRadera
  2. Förresten det är inte så att du har en mamma som har virkat och stickat mycket förr ? Min mamma har en hel flyttkartong med restgarner, en guldgruva om man inte får köpa garn....

    SvaraRadera
  3. En månadspeng kan man ju ge sig, som när man fick 640kr i studiebidrag... Hur klarade man sig då?!

    SvaraRadera
  4. Vilken söt litn Ingrid! Gillar Helt underbart ansiktsuttryck! Bravo! =)

    SvaraRadera
  5. Låter hårt att inte få köpa garn. Dom säljer ju garn på bl a Erikshjälpen seconf-hand, och säkert på Loppis. Lycka till vidare.

    SvaraRadera
  6. Bra tanke, det där med köpstoppet. Det borde fler av oss införa trots att man inte har spräckt budgeten. För vi överkonsumerar i en förfärlig takt. Jag ska nog banne mig föreslå det för min man också. Fast jag måste förstås också ha en liten garnbudget varje månad... =)

    SvaraRadera
  7. Det får bli återbruk för hela slanten. Ingen dum idé. Lycka till! Fru Inez

    SvaraRadera
  8. vilken tur man kan göra många fynd på tradera

    SvaraRadera
  9. Köpstopp är alltid bra, men inte om garnförrådet är tomt. Mitt är totalt överfullt så vill du ha några nystan så maila mig så skickar jag dem till dig. Vi kan säga för mindre än Tradera priser.

    Då slipper jag lägga in det på tradera och du klarar hösten.

    forfattarcattis@live.se

    kramkram

    Cattis