måndag 8 november 2010

Barnmössa full av minnen

Sonens höstmössa blev alldeles för kall förra veckan och han hade ingen vintermössa som passade. Jag har nästan inget ullgarn i min garnkorg och köpstopp i två månader till. Det var bara att ge sig in i förråden och leta efter något att återvinna. Jag hittade en filt som jag stickade till sonen när han var nyfödd i Marks- och Kattens tjocka ullgarn. Det skar lite i hjärtat när jag kramade filten. Kom ihåg hur jag la den om sonen när vi kom hem från BB, hur han var så liten och kall och inte kunde sova själv de första dagarna utan sov på makens bröst. Så liten då, så stor nu.

2 dagar gammal

Liten tår i ögonvrån, sen ärsch! Det var en jättedålig filt, alldeles för liten. Svepa om honom kunde man aldrig göra med den, bara lägga över som ett täcke. Så jag rev upp den och virkade en mössa. Och något fantastiskt hände. Varje gång jag ser sonen i mössan blir jag glad, för jag minns bebisen som låg i filten och jag ser det glada upptäckarbarnet som älskar att pussas, som bebisen blivit.
1,5 år

Sonen älskar blomman på min mössa så han fick några på sin också. Mycket uppskattat.

Garn: Marks- och Kattens eko-ull. ca 1 nystan. Lite restgarner av M & K ekobabyull till blommor och kantning.
Nål: 4 till mössan och 3 till kantning och blommor.
Stl: Passar till min 1,5 åring men han är ganska liten. Stl är lätt att justera, gör bara fler eller färre ökningsvarv.

Mönster: Virka i inre lm bågen. Virka i spiralform.

Mössa
2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen.
Varv 2: [1 fm, 2 fm i samma m] x 6
Varv 3: [2 fm, 2 fm i samma m] x 6
Varv 4: [3 fm, 2 fm i samma m] x 6
Varv 5: [4 fm, 2 fm i samma m] x 6
Varv 6: [5 fm, 2 fm i samma m] x 6
Varv 7: [6 fm, 2 fm i samma m] x 6
Varv 8: [7 fm, 2 fm i samma m] x 6
Varv 9: [8 fm, 2 fm i samma m] x 6
Varv 10: [9 fm, 2 fm i samma m] x 6
Varv 11: [10 fm, 2 fm i samma m] x 6
Varv 12: [11 fm, 2 fm i samma m] x 6
Varv 13-22: 78 fm.

Öronlapp 1
Varv 23-25: 12 fm, 1 lm, vänd
Varv 26: 12 fm, vänd
Varv 27: sm, lm, 10 fm, lm, vänd
Varv 28: 10 fm, vänd.
Varv 29: sm, lm 8 fm, lm, vänd.
Varv 30: 8 fm.
klipp tråd och fäst.

Öronlapp 2
Börja 18 från den förra öronlappen och virka likadant som öronlapp nr 1.

Kantning
Börja mitt bak på mössan och virka fm runt hela kanten. Avsluta med en sm i första maskan och fäst alla trådar.

Blommor
2 lm
6 fm i 2:a lm från nålen, 1 sm i 1:a fm.
2 lm, 2 stl och 1 sm i samma m. 3 stl 1 sm i samma, rep 4 ggr. 3 stl i samma, 1 sm i sm från förra varvet.

Fläta två snören att fästa längst ner på öronlapparna.

7 kommentarer:

  1. Så söt han är, bäbisen, och även som "stort" barn förstås!!! Jag blir alldeles rörd, jag som inte haft småbarn på många år... Mössan är också fin!

    SvaraRadera
  2. Smart med återanvändning, även om det känns lite i "nostalgi-nerven". Mössan blev jättefin - tack för beskrivningen.

    SvaraRadera
  3. Jättefin mössa och vilken känslomässigt fin återanvändning det blev av det hela :)

    SvaraRadera
  4. Heja återvinning! O så söt han blev :-) Så bra att man kan riva upp någonting, och att det faktiskt känns bättre när man har gjort något nytt av det, den tanken gör mig glad!

    SvaraRadera
  5. Mössan ser jätteskön ut!

    SvaraRadera
  6. Jättesnällt av dig att lägga ut mönstret. Jag har letat efter ett mönster med precis detta utseende som jag vill virka till min 1,5-åriga dotter. Så jag är mycket tacksam!! En finfin historia du delar av dig med!

    Hälsn Elisabet