söndag 13 februari 2011

Bolero

Under hösten har jag repat upp min fina sjal och virkat en minst lika fin bolero som jag tror kommer bli mer användbar än sjalen framåt våren.




Mönster hittar du hos Miss Crafty Fingers. Ett mycket bra mönster som är lätt att följa. Jag fick bara söka lite på internet för att förstå vad FPDC och BPDC betydde: Det är ett sätt att göra ribbat i virkat. Jättefint blev det, ska använda den tekniken till egna kreationer. Jag la till muddar på ärmarna för jag tyckte att de blev lite väl korta i orginalmönstret.

11 kommentarer:

  1. Snygg! Virka ribbat är jätteenkelt, och blir skitsnyggt!

    SvaraRadera
  2. den ser underbart skön ut

    SvaraRadera
  3. kan du inte förklara för en novis hur du virkade dina "ribbar"

    SvaraRadera
  4. Tack alla! Kanske visar jag hur man virkar ribbat om tid finns.

    SvaraRadera
  5. Hittade ribborna - superlätt ju
    varv 1 virka luftmaskor
    varv 2 virka fasta maskor
    varv 3 virka fasta maskor men bara i bakre maskbågen.
    varv 4 fortsätt för att det är så roligt

    Kram
    Sophia

    SvaraRadera