måndag 4 april 2011

Vantar

Jag har under vintern virkat fyra olika par vantar till Melker, sonen. Alla har varit skitdålig. För små, för dumma tummar, sitter inte fast. Det har inte gjort så mycket för han har för det mesta haft sina handskar. Förra veckan försvann hans handskar från dagis och de kom inte tillbaka. Jag kände inte för att köpa ett par nya så jag satte mig och gjorde ett sista desperat försök att virka vantar. Trot eller ej men jag lyckades göra ett par vantar som är lätta att sätta på och som sitter fast. Lite sent på säsongen men jag lyckades! Eftersom jag är så lycklig över prestationen delar jag med mig av mönstret här.


Stl: 2 år
Garn: Blandade akrylgarner, dubbel tråd.
Nål: 5
Material: Resårband

Ränderna skapas genom att göra 2 varv av samma färg.

Virka 21 lm och sätt ihop med en sm till en ring.
Börja varje varv med 1 lm och avsluta varje varv med en sm i lm.
Varv 1-12: 21 fm
Varv 13: 17 fm, 3 lm, hoppa över 3 m, 1 fm.
Varv 14-21: 21 fm
Varv 22: (1 fm, 2 fm tillsammans) x 7
Varv 23: 14 fm
Varv 24: 2 fm tillsammans x 7
Varv 25: 2 fm tillsammans x3, 1 fm
Dra tråden genom alla maskor och dra åt. Fäst alla trådar.

Andra vanten
Virka som vante 1 till varv 12.
Varv 13: 1 fm, 3 lm, hoppa över 3 m, 17 fm.
Virka sedan som vante 1 igen.

Tumme
Varv 1-5: Virka 8 fm runt tumhålet.
Varv 6: 2 fm tillsammans x 4
Dra tråden genom alla maskor och dra åt. Fäst alla trådar.

Dra ett resårband genom varv 6 på vardera vante och knyt en knut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar