måndag 23 maj 2011

Randig rund matta

I vintras var det kallt på golvet så jag bestämde mig för att virka mattor. Billigt eftersom jag hade en ful filt jag gärna repade upp. 2 st skulle det bli. Nu är en klar. Som vanligt var det inte virkandet som tog tid utan monteringen. När jag virkat 2 mattor var det fortfarande kallt på golvet. Galet nöjd är jag i alla fall. Det är en otroligt skön matta som tack vare anti-halkskyddet ligger stabilt på golvet. 


Garn: Akrylgarn från gammal filt, dubbel tråd. 
Nål: 4
Övrigt material: Anti-halkmatta som det är tänkt att man ska lägga under mattor, köpte min på Hemtex. 2 tuber textillim

Börja varje varv med en lm och avsluta med en sm.

2 lm. 
Varv 1: 6 fm i andra lm.
Varv 2: 2 fm i varje fm. 
Varv 3: 1 fm, 2 fm i samma fm x6
Varv 4 -65. Fortsätt att öka 6 fm varje varv. Varje rand är 5 varv. 
Tips 1: Önskas större eller mindre matta är det bara att virka fler eller färre varv. 
Tips 2: För att mattan ska bli rund och inte 6 kantig, gör inte ökningarna på samma ställe hela tiden, utan sprid ut dem.

Montering
Fäst alla trådar. 
Lägg mattan på anti-halkmattan och klipp ut en cirkel som är lika stor som mattan. 
Smeta ut textillim på mattan och tryck fast anti-halken. Eftersom textillim torkar snabbt kan det vara bra att bara smeta på en liten del i taget. Observera också att man får väldigt mycket lim på händerna i det här momentet.
Låt torka.


9 kommentarer:

  1. Jättesnygg och så fin övergång mellan färgerna det blev!!!

    SvaraRadera
  2. Hej, hej!

    Kul idé och vad fina de blev, det ska jag pröva när jag är klar med pläden.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Den är underbart fin din matta! Tack för beskrivningen. Fru Inez

    SvaraRadera
  4. Vad fint det blev! Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  5. Hej1 vad kul att hitta hit till din blogg1 Vilken fin matta och mobilfodralen är jättesöta. Håller emd dig om att det är såå avslappnande att virka lite efter en arbetsdag! Återkommer. :O) maria

    SvaraRadera
  6. Tack för en fin sida. Har tidigare virkat fingerdjuren du har gjort och ska nu ge mig poå denna matta. Men jag har ett annat garn, hittade ett super fint lila garn på Tiger. Det är tjockare än det du har använt. Jag gör som det står i beskrivning, ökar 6 fm på varje varv,men den blir inte plan ändå. Kanterna börer sig. Kan det bero på garnet eller att jag virkar för hårt. har försökt att virka lösare men verkar inte som det hjälper. planar den ut sig mer ju större den blir? Jag är nybörjare på detta med virkning, men helt fast i det. underbart att virka ju. // Malinda

    SvaraRadera
  7. Malinda: Lite böjde min sig också men bara längst ut, om man drog lite i den blev den plan. Har du prövat att använda en tjockare nål? Sen kan man alltid *fuska* lite och öka 5 eller 7 m per varv, då kanske det blir platt.

    SvaraRadera
  8. Tack Ida för svar. den börjar se bättre ut nu. Drog upp ett par varv och gjorde om. Tror den kommer bli super fin :-)

    SvaraRadera