söndag 20 oktober 2013

Mönster på tumvantar till barn

Drops är bra, tyckte jag förut. Gratis mönster som är lätta att söka på och hitta det man vill ha. Det stämmer väl fortfarande men samtidigt var det länge sedan jag använde ett mönster från Drops utan att behöva skriva om det. Nu hade jag lite Baby Merino hemma och tänkte att det skulle bli bra vantar till 1,5-åringen. Hos Garnstudio hittade jag ett mönster men mudden var väldigt konstig och toppen på vanten såg helt skum ut och tummen var för stor. Så jag repade upp, skrev om mönstret och fick dessa fina vantar. 

Jag satte dit en blomma så att vantarna liknar storebrors fingervantar. Det gör att fröknarna på förskolan lättare håller reda på vems vantar det är. Fint blir det också!

Här kommer mönstret på vantar till små barn. 

Stickor: 2,5
Garn: Baby Merion, Fabel eller liknande
Ålder: 1-2 år

Lägg upp 48 m med elastisk uppläggning. Jag föredrar Old Norweigan men Long tail funkar också. Fördela på fyra strumpstickor och sticka resår 1rm, 1avm vridet i 3 cm. Vridet stickar man för att resåren ska bli lite fastare. Tycker man att det är jobbigt kan man sticka resåren med stickor 2 istället.

Efter 3 cm resår byter du till rätstickning. Samtidigt minskar du 8 m jämt fördelat över ett varv.

Sticka rätstickning tills arbetet mäter 6 cm. Nu ska tumme märkas ut.

Höger vante: Sätt de 5 första m på en tråd och lägg upp 5 m bakom. Sticka resterande varv.

Vänster vante: Sticka tills 5 m återstår på varvet. Sätt de 5 m på en tråd och lägg upp 6 m bakom.

Sticka tills arbetet mäter 10 cm.

Nu börjar avmaskningen. Avmaska i sidorna på vanten omväxlande vart 3:e och vart annat varv tills 20 m återstår. Sticka ihop alla m två och två. Dra tråd genom resterande m.

Tumme: Plocka upp 12 maskor (inklusive 5 på tråden) och sticka rätstickning i 3 cm. Sticka ihop alla m två och två. Dra tråd genom resterande.

Fäst alla trådar och sy fast en blomma.

2 kommentarer:

  1. Tack för mönster, en del är verkligen konstiga, tur du lade jobb så jag fick ett bra....

    SvaraRadera
  2. Det var en fin tröja .. varför ska de va så tråkigt att montera ihop delarna .....Tycker man skulle vilja se de färdigt .. nä då börjar man på nåt nytt !! Jättedumt ju .. tror att de flesta tycker de är inte lika kul att montera , för att inte prata om att fästa trådar .....
    Nu ska bläddra lite mer i din blogg , inte varit här på tag ..
    Ha det bäst .... vi hörs ...