onsdag 19 februari 2014

Mikrofoner till Melodifestivalen

5-åringen är mycket nöjd med att få stanna uppe och se Melodifestivalen på lördagskvällarna. När det kommer så fantastiska låtar som Busy Doin' Nothin, vill han ju såklart sjunga själv. Normalt gör han mikrofoner genom att knöggla ihop ett lite tjockare, färgat papper och stoppa ner i en hushållsrulle men jag erbjöd mig att göra en virkad som håller lite bättre. Självklart fick lillebror en också.


Det blev enklaste möjliga mönster men ändå riktigt bra. Man kan inte hålla i dem utan att börja sjunga. Jag använde det garn jag hade hemma, vilket gav mikrofonen lite roliga färger men det tyckte sönerna bara var kul. Svart är ju hur fult som helst (enligt 5-åringen). Jag la in en liten guldtråd för att den skulle blinga lite. 


Om man sedan vill sjunga i duschen, kan man lägga den i en plastpåse #tipsfrånverkligheten. 

Mönster

Garn: Restgarn. Det gröna är 8/4 dubbel tråd, det aprikosfärgade är nog Saffran. Guldtråd.
Nål: 3,5
Svårighet: Nybörjare

2 lm
Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen
Varv 2: 2 fm i varje m
Varv 3: *1 fm, 2 fm i samma m* upprepa totalt 6ggr
Varv 4-27: 18 fm

Byt färg och stoppa ungefär 75 % av handtaget.

Varv 28: 2 fm i varje m
Varv 29-34: 36 fm 
Varv 35: *4 fm, 2 fm tillsammans* upprepa totalt 6 ggr
Varv 36: *3 fm, 3 fm tillsammans* upprepa totalt 6 ggr

Stoppa resten av handtaget och längst ner på den breda delen. 

Varv 37: *2 fm, 2 fm tillsammans* upprepa totalt 6 ggr
Varv 38: *1 fm, 2 fm tillsammans* upprepa totalt 6 ggr

Stoppa klart

Varv 39: *2 fm tillsammans* upprepa totalt 6 ggr

Klipp tråden och sy igen hålet. Var noggrann och se till att få det så snyggt som möjligt för det här avslutet kommer synas. 

2 kommentarer:

  1. På varv 29-34 står det bara 6 fm ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå! Där har tryckfelsnisse varit framme. 36 ska det naturligtvis vara. Jag ändrar det i mönstret.

      Radera